Nowe rondo na ul. Jaworzyńskiej: Zmiany w organizacji ruchu od 15 września

Przebudowa newralgicznego skrzyżowania ulicy Jaworzyńskiej i drogi gminnej na rondo turbinowe wchodzi w decydującą fazę. Od 15 września planowane jest wprowadzenie trzeciego etapu prac, który wiąże się z istotnymi zmianami w organizacji ruchu drogowego.

Trzeci etap robót obejmuje wyłączenie z użytkowania pasów jezdni wschodniej na remontowanym odcinku. Kierowcy wjeżdżający na teren strefy przemysłowej będą korzystać z jednokierunkowego odcinka jezdni, natomiast wyjazd będzie możliwy dzięki nowej drodze łączącej się z istniejącymi trasami przy zakładach oraz przy salonie SKODY. Pojazdy z Legnicy, przed dotarciem do skrzyżowania z drogą wewnętrzną LSSE, będą kierowane na nowo wybudowany pas jezdni, który prowadzi przez rondo, a ci zmierzający w stronę LSSE – na wydzielony pas lewoskrętu.

Postęp prac budowlanych

Projekt budowy ronda ruszył w grudniu poprzedniego roku i od tego czasu osiągnięto wiele istotnych kamieni milowych. Na zachodniej części inwestycji zrealizowano podbudowę, zamontowano obrzeża oraz krawężniki dla jezdni, chodników i ścieżki rowerowej. Zakończono także układanie nawierzchni z kostki brukowej i asfaltu oraz wykonano sieci teletechniczne i elektroenergetyczne wraz z montażem słupów oświetleniowych.

W ramach inwestycji zrealizowano profilację rowu przy użyciu płyt Jumbo, wybudowano dwa obiekty mostowe oraz wykonano kanalizację deszczową. Na wschodniej części placu budowy trwają prace rozbiórkowe i układanie krawężników oraz betonu.

Wsparcie finansowe i zakres projektu

Na realizację tej kluczowej inwestycji Legnica otrzymała znaczące wsparcie finansowe w wysokości 27,121 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych, co pokrywa 98% kosztów całej operacji. Projekt obejmuje nie tylko budowę ronda turbinowego, ale również rozwój innej infrastruktury, w tym ścieżek rowerowych, chodników, oświetlenia oraz kanalizacji deszczowej.

Znaczenie ul. Jaworzyńskiej

Ulica Jaworzyńska odgrywa kluczową rolę jako jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych Legnicy. Stanowi ona połączenie z autostradą A4, a także z drogami ekspresową S3, krajową nr 94 i wojewódzką nr 364. Jest główną trasą dojazdową do Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (LSSE), co powoduje duże natężenie ruchu i częste zatory. Budowa nowego ronda turbinowego ma na celu znaczną poprawę płynności ruchu w tym rejonie.

Projekt realizowany jest przez konsorcjum firm: BUDRIM z Kunic oraz Świdnickie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, które odpowiadają za przeprowadzenie całej inwestycji.