Legnica: Centrum przesiadkowe za 35 mln zł wstrzymane przez nowe wyzwania przetargowe

Na początku września Mostostal Kraków zyskał miano faworyta w przetargu na budowę centrum przesiadkowego przed legnickim dworcem, oferując kwotę 35,5 mln zł. Mimo iż firma uzyskała pełną ocenę punktową, legnickie władze postanowiły unieważnić wybór oraz ponownie przeanalizować złożone oferty. To oznacza, że decyzja o przyznaniu kontraktu wciąż nie jest ostateczna. Od lat Legnica planowała przekształcić chaotyczny parking przed dworcem w nowoczesne miejsce przesiadkowe.

Dlaczego Mostostal Kraków?

Decyzja o wyborze Mostostalu Kraków opierała się na formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wartość ich oferty wynosiła 35,5 mln zł brutto, co lekko przekraczało planowany budżet miasta. Konkurencja była intensywna, z ofertami od Eurobudu na 36,7 mln zł oraz konsorcjum PTB i Budrimu na 37,8 mln zł. Kryteria były jasno określone: cena miała 80-procentowe znaczenie, a pozostałe punkty przydzielane były za gwarancję i termin realizacji. Wszystkie firmy zapewniły 10-letnią gwarancję oraz 23-miesięczny czas na wykonanie projektu, co oznaczało, że decydujący był właśnie koszt. To pozwoliło Mostostalowi zdobyć maksymalną liczbę punktów.

Niespodziewany zwrot wydarzeń

9 września sytuacja uległa zmianie. Do urzędu wpłynęły dokumenty dotyczące tzw. „samooczyszczenia” od Mostostalu. Z tego powodu miasto musiało unieważnić wybór i przeprowadzić ponowną ocenę ofert. Mimo że ranking i oferty pozostały bez zmian, kontrakt nie został jeszcze sfinalizowany.

Co to jest samooczyszczenie?

Dla niewtajemniczonych wyjaśniamy: Mostostal Kraków musiał dostarczyć dokumenty samooczyszczenia z uwagi na wyroki KIO z sierpnia, które formalnie umieściły firmę w grupie podlegającej wykluczeniu z przetargów. Przepisy pozwalają jednak takim przedsiębiorstwom wykazać, że naprawiły swoje niedociągnięcia i wdrożyły środki zapobiegawcze. Dopiero po weryfikacji tych dokumentów zamawiający zdecyduje, czy Mostostal pozostanie wykonawcą, czy też wybierze inną firmę.

Nowoczesne centrum przesiadkowe

Projekt centrum przesiadkowego obejmuje ambitne plany przekształcenia placu przy ul. Dworcowej i Kartuskiej. Nowy węzeł komunikacyjny ma obejmować dwa przystanki i pętlę autobusową tuż przed dworcem, parking na około 100 miejsc oraz przestrzeń dla rowerów. Planowane są stacje ładowania dla prywatnych pojazdów i autobusów MPK. Dodatkowo, pawilony przy ul. Kolejowej zostaną odnowione i przystosowane do potrzeb usługowych oraz socjalnych podróżnych. Projekt zakłada również system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz instalacje fotowoltaiczne. Całość ma być gotowa do 2027 roku.

Choć proces oceny ofert trwa, już sama wizja inwestycji wskazuje, że Legnica zmierza ku uporządkowaniu transportu i stworzeniu zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej.